تبلیغات
پاتوق هندبالیست های ایران - ورزش های مناسب برای افزایش قد
 
پاتوق هندبالیست های ایران
handball clup
 
 
یکشنبه 13 اسفند 1391 :: نویسنده : محمدفاضل شفیعی

ورزش های مناسب برای افزایش قد

ورزش های مناسب برای افزایش قد

ورزش های مناسب برای افزایش قد

فارس: دو عامل ژنتیک و محیط تعیین کننده میزان قد هستند. از بین این دو عامل، ژنتیک نقش مهم تری را ایفا می کند. تغذیه مناسب، تمرینات ورزشی و سلامت عمومی فرد با میزان رشد قد ارتباط مستقیم دارند.

 دو عامل ژنتیک و محیط تعیین کننده میزان قد هستند. از بین این دو عامل، ژنتیک نقش مهم تری را ایفا می کند. تغذیه مناسب، تمرینات ورزشی و سلامت عمومی فرد با میزان رشد قد ارتباط مستقیم دارند.

رشد قد فرایندی طبیعی و عمدتا موروثی است که می توان از طرق مختلف به پیشرفت این روند کمک کرد اما این را هم باید به یاد داشت که افزایش قد فرایندی یک شبه نیست. فرد باید این روش های طبیعی را روزانه و بطور مداوم به کار گیرد تا در درازمدت به نتیجه مطلوب برسد.

رشد قد از زمان تولد تا پایان دوران بلوغ ادامه دارد. در طول این مدت از طریق رژیم های غذایی مناسب و تمرینات خاص ورزشی می توان میزان رشد را افزایش داد. در پسرها بیشترین میزان افزایش قد از ۱۳ تا ۲۰ سالگی و در دختران از ۱۱ تا ۱۸ سالگی است.

از آنجا که میزان ترشح هورمون تستوسترون در پسرها بیشتر است، رشد استخوان ها در آنها بیشتر بوده و در نتیجه آنان در مقایسه با دختران قد بلندتر می شوند.

تمرینات ورزشی

تمرینات ورزشی مخصوص افزایش قد باید صبح زود انجام شود. این تمرینات شامل حرکات کششی، آویزان شدن از بارفیکس، شنا و … است.

حرکات کششی

یکی از موثرترین تمرینات برای افزایش قد حرکات کششی است که هرکس بدون نیاز به لوازم ورزشی می تواند آنها را انجام دهد. به کمک این حرکات ماهیچه ها تقویت می شوند، غضروف ستون فقرات صخیم تر شده و در نهایت باعث افزایش قد می شود.

بارفیکس

فرد بایست روزانه چند مرتبه و هر بار ۱۰ تا ۲۰ ثانیه از بارفیکس آویزان شود. جاذبه زمین باعث به هم فشرده شدن ستون فقرات می شود و بافت های اطراف آن را نازک تر می کند و در نتیجه قد کوتاه تر می شود.

آویزان شدن از بارفیکس برعکس جاذبه زمین عمل می کند و باعث افزایش قد می شود.

شنا

شنا از میان انواع شنا، شنای قورباغه بیشتر از بقیه به کشش ستون فقرات کمک می کند. از طرفی نیز شناور بودن در آب اثر جاذبه زمین را خنثی کرده و از این رو در افزایش قد موثر است.

تغذیه

در کنار ورزش، تغذیه مناسب نیز در رشد قد موثر است. یک رژیم غذایی مناسب باید هر ۶ گروه غذایی (میوه جات، سبزیجات، پروتئین ها، حبوبات، چربی ها و غلات) را شامل شود. تحقیقات نشان داده ویتامین آ، پروتئین و روی بیشترین تاثیر را در افزایش قد دارند.

ویتامین ها

ویتامین آ علاوه بر اینکه برای رشد بدن ضروری است، برای بینایی و دستگاه ایمنی و پوست نیز مفید است.

کمبود این ویتامین جلوی رشد استخوان ها را می گیرد. با این حال باید توجه داشت مصرف بیش از حد این ویتامین عوارض جانبی به دنبال دارد.

موادغذایی نظیر هویج، پرتقال، لیموترش، جگر، ماهی قزل آلا، گوجه فرنگی و … سرشار از ویتامین آ است.

ویتامین دی نیز به رشد افراد کمک زیادی می کند، از این رو مصرف این ویتامین برای کودکان ضروری است.

کمبود ویتامین دی در کودکان میزان رشد را پایین می آورد. ریزمغذی روی به رشد، سلول سازی و بازسازی بافت های بدن کمک می کند.

کمبود روی مشکلاتی نظیر مشکلات گوارشی را به دنبال دارد. این ماده در شیر، تخم مرغ، سبزیجات، غلات و غذاهای دریایی موجود است. مصرف روزانه ۱۵ میلی گرم از این ماده برای نوجوانان در حال رشد توصیه می شود.

 پروتئین ها

پروتئین ها به رشد بدن و بازسازی بافت های بدن کمک می کند. مصرف روزانه ۴۵ تا ۵۵ گرم پروتئین در سن رشد توصیه می شود.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


جمعه 24 شهریور 1396 11:12 ق.ظ
Great blog here! Also your site lots up very fast!

What web host are you using? Can I am getting your
affiliate link on your host? I desire my website loaded
up as fast as yours lol
پنجشنبه 9 شهریور 1396 03:13 ب.ظ
I simply could not depart your website before suggesting that I extremely
enjoyed the standard information an individual supply on your guests?
Is going to be again steadily to check up on new posts
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : محمدرضا شفیعی
نظرسنجی
بهترین تیم باشگاهی هندبال جهان؟







بهترین تیم باشگاهی هندبال جهان؟







جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :